سیستم صاعقه گیر (Lightning Protection)


  • یک سیستم صاعقه گیر برای محافظت از سازه در برابر آسیب های ناشی از صاعقه با رهگیری چنین جریان هایی و انتقال ایمن جریانهای بسیار زیاد آنها به زمین طراحی شده است. یک سیستم صاعقه گیر شامل شبکه ای از پایانه های هوا ، رسانای اتصال و الکترودهای زمینی است که برای ایجاد یک امپدانس کم به زمین برای صاعقه های احتمالی طراحی شده اند.
  • سیستم های صاعقه گیر برای جلوگیری از آسیب صاعقه به سازه ها استفاده می شود. سیستم های صاعقه گیر خطر آتش سوزی را که صاعقه به سازه ها وارد می کند ، کاهش می دهد. این سیستم یک مسیر کم امپدانس برای جریان صاعقه ایجاد می کند تا اثر گرمایش جریان را که از طریق مواد سازه ای قابل اشتعال جریان می یابد ، کاهش دهد. اگر رعد و برق از طریق مواد متخلخل و اشباع از آب عبور کند ، این مواد ممکن است به معنای واقعی کلمه منفجر شوند اگر محتوای آب آنها در اثر حرارت ناشی از جریان زیاد به بخار تبدیل شود. به همین دلیل است که درختان اغلب در اثر برخورد صاعقه خرد می شوند.
  • به دلیل انرژی زیاد و سطوح فعلی مرتبط با رعد و برق (جریان ها می تواند بیش از 150،000 A باشد) و زمان بسیار سریع افزایش صاعقه ، هیچ سیستم حفاظتی نمی تواند ایمنی مطلق در برابر صاعقه را تضمین کند. جریان رعد و برق برای دنبال کردن هر مسیر رسانا به زمین تقسیم می شود و حتی جریان تقسیم شده می تواند باعث آسیب شود. “جرقه های جانبی” ثانویه می تواند برای آتش سوزی کافی باشد ، آجر ، سنگ یا بتن را از بین ببرد یا به سرنشینان داخل یک سازه یا ساختمان آسیب برساند. با این حال ، مزایای سیستم های اصلی حفاظت از صاعقه بیش از یک قرن آشکار بوده است.
  • قطعات یک سیستم صاعقه گیر عبارتند از:پایانه های هوا (میله های صاعقه یا دستگاه های خاتمه دهنده ضربه) ، رسانای اتصال ، پایانه های زمین (میله ها ، صفحات یا مش) و یا همه اتصال دهنده ها و تکیه گاه ها برای تکمیل سیستم. پایانه های هوا به طور معمول در نقاط بالای سازه سقف یا در امتداد آنها قرار گرفته اند و توسط هادی های اتصال دهنده (که به آنها “رسانای پایین” یا “پایین سر”) می گویند ، که مستقیم ترین مسیر را به یک یا چند زمین متصل می کنند ، به یکدیگر متصل می شوند. یا پایانه های اتصال به زمین.  اتصالات به الکترودهای زمین نه تنها باید مقاومت کمی داشته باشند ، بلکه باید خود القایی پایینی نیز داشته باشند.
  •  یک نمونه از سازه آسیب پذیر در برابر صاعقه ، انبار چوبی است. هنگام برخورد رعد و برق به انبار ، ساختار چوبی و محتویات آن ممکن است در اثر حرارت ایجاد شده توسط جریان رعد و برق که در قسمت هایی از سازه ایجاد می شود مشتعل شود. یک سیستم حفاظتی اولیه از صاعقه یک مسیر رسانا را بین یک ترمینال هوا و زمین فراهم می کند ، به طوری که بیشتر جریان صاعقه مسیر سیستم حفاظت از صاعقه را دنبال می کند و جریان بسیار کمتری از طریق مواد قابل اشتعال عبور می کند.
  • سازه های فولادی می توانند اعضای سازه ای را به زمین متصل کرده و از صاعقه محافظت کنند. یک پرچم فلزی با پایه در زمین ، سیستم بسیار ساده خود برای حفاظت از صاعقه است. با این حال ، پرچم (های) پرتاب شده از قطب در هنگام برخورد صاعقه ممکن است کاملاً سوزانده شود.
  • اکثر سیستم های حفاظت از صاعقه که امروزه استفاده می شوند از طراحی سنتی فرانکلین هستند. اصل اساس مورد استفاده در سیستم های حفاظت از صاعقه از نوع فرانکلین ، ایجاد یک مسیر امپدانس به اندازه کافی کم است تا رعد و برق بدون آسیب رساندن به ساختمان از زمین عبور کند. این امر با احاطه ساختمان در نوعی قفس فارادی انجام می شود. یک سیستم هدایت کننده های صاعقه و میله های صاعقه بر روی سقف ساختمان نصب شده اند تا هر رعد و برق را قبل از برخورد با ساختمان رهگیری کنند.
سیستم صاعقه گیر سیماوران
سیستم صاعقه گیر سیماوران
سیستم صاعقه گیر سیماوران
سیستم صاعقه گیر سیماوران

نمایی از دیاگرام های سیستم صاعقه گیر

سیستم صاعقه گیر سیماوران
سیستم صاعقه گیر سیماوران
سیستم صاعقه گیر سیماوران
سیستم صاعقه گیر سیماوران
سیستم صاعقه گیر سیماوران

ارتباط با ما

تهران